Monday, November 2, 2009

TUGASAN 2: ULASAN JURNAL

TRANSFORMATION OF TEACHER ATTITUDE AND APPROACH TO MATH INSTRUCTION THROUGH COLLABORATIVE ACTION RRESEARCH

Patricia J. Bonner


PERSOALAN KAJIAN :
Adakah transisi guru ke arah pengajaran secara kolaboratif dapat meningkatkan pencapaian pelajar dalam matematik?

SAMPEL DAN SETTING KAJIAN :
2 orang guru yang mengajar matematik yang mengajar gred 5 di sekolah pinggir Bandar di Los Angelas.

METODOLOGI :
Pengkaji telah membuat 15 kali perjumpaan dengan guru-guru tersebut. Antara perkara yang dibincangkan ialah:

1. Perbincangan tentang masalah penguasaan Matematik
2. Analisis keputusan ujian Matematik - pencapaian rendah membuktikan kurangnya penguasaan pelajar dalam Matematik
3. Tinjauan literatur / artikel berkaitan dengan pedagogi - pengkaji menyuruh kedua guru membaca dan menganalisis beberapa artikel tentang pedagogi dan pelbagai pendekatan dalam P&P subjek Matematik.
4. Tinjauan beberapa strategi dalam proses pengajaran & pembelajaran untuk Matematik dalam artikel Educating Everybody's Children
5. Tinjauan artikel mengenai kajian tindakan
6. Pengumpulan data dan refleksi
7. Rekod komen dan tindak balas daripada pelajar

PENGUMPULAN DAN ANALISIS DATA :

1. Temubual dengan guru (dalam bulan Jun) - soalan berkaitan persepsi mereka tentang kajian tindakan dan cara pembelajaran mereka
2. Temubual dengan pelajar
3. Jurnal dan refleksi guru
4. Jurnal pelajar
5. Rekod perjumpaan 15 kali dengan guru-guru
6. Nota lapangan pengkaji - pemantauan kelas semasa P&P
7. Kajian kes yang ditulis oleh guru-guru tersebut semasa simposium peringkat negeri
8. School district proficiency assessment test - Mathematics Application Performance Assessment (MAPA)
9. Temubual dengan guru-guru tersebut pada tahun berikutnya (untuk melihat kelancaran perlaksanaan kajian)

No comments:

Post a Comment