Ketiga-tiga jurnal ini:
1. Menggunakan kaedah perbincangan dalam pengumpulan datanya.
2. Bertujuan untuk menambah baik proses P&P pengkaji.
3. Menekankan kepada pembangunan keprofessionalisme pendidik.
4. Menerapkan dan menggabungkan pelbagai kemahiran seperti kemahiran menggunakan teknologi, kemahiran menulis, membaca dan melihat dalam P&P
1. Menggunakan kaedah perbincangan dalam pengumpulan datanya.
2. Bertujuan untuk menambah baik proses P&P pengkaji.
3. Menekankan kepada pembangunan keprofessionalisme pendidik.
4. Menerapkan dan menggabungkan pelbagai kemahiran seperti kemahiran menggunakan teknologi, kemahiran menulis, membaca dan melihat dalam P&P
PERBEZAAN:
ketiga-tiga jurnal ini :
1. Berbeza lokasi dan sample kajiannya.
2. tidak hanya berfokus kepada kajian ke atass pelajar tetapi kajian terhadap pencapaian guru juga dijalankan.
1. Berbeza lokasi dan sample kajiannya.
2. tidak hanya berfokus kepada kajian ke atass pelajar tetapi kajian terhadap pencapaian guru juga dijalankan.
Rumusan:
Pada pendapat saya, kajian tindakan yang dijalankan dalam artikel -artikel tersebut perlu di lanjutkan (follow up) oleh pengkaji lain agar guru-guru tersebut melaksanakan strategi P&P yang telah disyorkan oleh pengkaji. Menurut Jean McNiff dalam bukunya iaitu All You Need to Know About Action Research, kesahan kajian juga boleh dibuat oleh individu lain agar kajian tersebut benar-benar sah.
No comments:
Post a Comment