Thursday, November 5, 2009

TUGASAN 3: LAPORAN KOLOKIUM DPLI 2009

MENINGKATKAN KEFAHAMAN DAN MINAT PELAJAR DALAM SUBJEK SAINS TINGKATAN 2 MELALUI KAEDAH KOPERATIF

OLEH: NOOR ASMAH BUANG
WAN NORSALINA WAN HUSSIN


PERMASALAHAN KAJIAN

1. Pelajar cepat bosan dengan pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains

2. Kurang daya tumpuan pelajar menyebabkan mereka kurang faham terhadap pengajaran sains yang kompleks

3. Kaedah pengajaran yang kurang berkesan.


PERSOALAN KAJIAN

1. Sejauhmana pembelajaran secara kooperative yang berpusatkan pelajar dapat menarik minat mereka terhadadap topik dalam subjek sains.

2. Apakah kaedah penagjaran kooperatif mampu mempertingaktkan kefahaman pelajar dalam mata pelajaran sains tingkatan 2.

3. Sejauhmanakah kaedah kooperatif berkesan dalam proses pembelajaran dan pengajaran.


SAMPEL KAJIAN

70 orang pelajar tingkatan 2 SMK Sungai Pelek Sepang.


SETTING KAJIAN

Dilakukan selama 12 minggu semasa latihan mengajar dan dijalankan di dalam kelas.

METHDOLOGY

1. Menggunakan kaedah temubual dengan pelajar di mana meminta pendapat pelajar tentang mata pelajaran Sains.

2. Guru mencari alternatif untuk memurnikan lagi Proses P&P di dalam kelas.

3. Menggunakan kaedah Round Robin (4-5 orang setiap kumpulan). Setiap kumpulan akan melantik seorang ketua dan akan diberikan satu subtopik kecil untuk dibincangkan dengan ahli kumpulan dalam masa yang ditetapkan.

4. Setiap kumpulan perlu membentangkan hasil kerja kumpulan mereka.

5. Semasa pembentangan dijalankan guru akan menilai pelajar daripada segi tingkah laku , kerjasama, kesefahaman dan keyakinan diri.

6. Selain daripada itu, Soal selidik diberi kepada pelajar untuk megetahui keberkesanan kaedah kooperatif

DAPATAN KAJIAN

Pelajar dinilai daripada hasil perbentangan mereka dan berlaku peningkatan daripada segi kefahaman, tingkah laku, kuantiti dan gaya persembahan pelajar.

No comments:

Post a Comment