THE EFFECT OF PICTURES AND PROMPTS ON THE WRITING OF STUDENTS IN PRIMARY GRADES: ACTION RESEARCH BY GRADUATE STUDENTS AT CALIFORNIA STATE UNIVERSITY, NORTHRIDGE
BY: Marilyn Joshua
BY: Marilyn Joshua
PENYATAAN MASALAH KAJIAN
SAMPEL KAJIAN
Kajian ini memfokuskan untuk meningkatkan tahap kefahaman pelajar tadika hingga darjah dua dalam penulisan dengan menggunakan kaedah gambar dan 'prompt'. Dijalankan bagi mengenalpasti atau mengkaji sama ada penulisan dengan bantuan gambar atau 'prompt' di kalangan murid-murid sekolah rendah memberi kesan ke atas kualiti penulisan mereka.
SAMPEL KAJIAN
Kajian ini melibatkan 9 orang guru sebagai penyelidik yang mempunyai 6 tahun pengalaman di dalam kajian tindakan. Sampel kajian adalah murid-murid daripada tahap TABIKA hingga darjah dua iaitu seramai 165 orang (55 TABIKA, 73 darjah satu & 37 darjah dua). Murid-murid ini terdiri daripada 83 lelaki dan 82 perempuan. Murid-murid ini terdiri daripada pebagai bangsa seperti Latino, White, Africa America, Asian dan lain-lain.
SETTING KAJIAN
Kajian ini dijalankan di dalam bilik darjah dari beberapa buah sekolah yadika dan sekolah rendah.
PROSEDUR KAJIAN
Kajian ini dijalankan melalui 3 peringkat:
PENGUMPULAN DAN PENGANALISISAN DATA
Guru - guru mengumpulkan data dengan menjalankan peperiksaan penulisan keppada pelajar. Penilaian dibuat dengan mengira jumlah perkataan yang ditulis oleh pelajar. Kemudian melihat daripada segi semantik atau maksud, beberapa sub kategori bagi penulisan kanak-kanak dan menggunakan 6 sifat penulisan digunakan untuk menilai bagaimana murid-murid menyampaikan cara penulisan idea, pemilihan perkataan, kelancaran dan pengumpulan ayat.
HASIL KAJIAN
Di dalam hasil kajian, penyelidik memaparkan hasil kajiannya dalam bentuk carta pai. ini kerana dapat memudahkan pembaca untuk melihat perbezaan diantara setiap kategori yang di tunjukkan. Hasil kajian ditunjukkan kepada 2 bahagian iaitu:
2. JUMLAH PERKATAAN YANG DITULIS
Kelancaran penulisan semakin baik mengikut tahap kelas pelajar. Murid tadika lebih banyak menulis huruf berbanding perkataan.
SETTING KAJIAN
Kajian ini dijalankan di dalam bilik darjah dari beberapa buah sekolah yadika dan sekolah rendah.
PROSEDUR KAJIAN
Kajian ini dijalankan melalui 3 peringkat:
- Sebelum kajian
- Guru perlu memilih jenis gambar yang akan digunakan semasa ujian dijalankan
- Memikirkan bagaimana gambar dan prompt akan dipersembahkan, jenis kertas yang akan digunakan bagi pelbagai jenis tahap pelajar dan bagaimana mahu menilai hasil terakhir pelajar.
- mengenal pasti cara bagaimana untuk mengatur dua kumpulan yang akan dibinan di dalam sebuah kelas yang sempurna.
- mengenal pasti bagaimana bagi mewujudkan satu cara yang seimbang diantara 2 kaedah pembelajaran.
2. Semasa Kajian
- Guru memilih untuk menggunakan 2 jenis gambar iaitu strawberi dan tembikai kerana ianya merupakan benda yang biasa dijumpai dan jenis yang sama. gambar tersebut hanya berwarna hitam putih bagi membantu murid-murid mengenal pasti buah tersebut.
- Guru membahagikan murid-murid kepada 2 kumpulan yang akan menjalani 2 fasa ujian secara bergilir. Kumpulan pertama akan menulis berdasarkan gambar dan satu kumpulan lagi akan menulis tanpa melihat gambar.
- Guru menggunakan borang penilaian untuk menilai penulisan pelajar.
PENGUMPULAN DAN PENGANALISISAN DATA
Guru - guru mengumpulkan data dengan menjalankan peperiksaan penulisan keppada pelajar. Penilaian dibuat dengan mengira jumlah perkataan yang ditulis oleh pelajar. Kemudian melihat daripada segi semantik atau maksud, beberapa sub kategori bagi penulisan kanak-kanak dan menggunakan 6 sifat penulisan digunakan untuk menilai bagaimana murid-murid menyampaikan cara penulisan idea, pemilihan perkataan, kelancaran dan pengumpulan ayat.
HASIL KAJIAN
Di dalam hasil kajian, penyelidik memaparkan hasil kajiannya dalam bentuk carta pai. ini kerana dapat memudahkan pembaca untuk melihat perbezaan diantara setiap kategori yang di tunjukkan. Hasil kajian ditunjukkan kepada 2 bahagian iaitu:
- KUALITI PENULISAN
- TABIKA - 52% menunjukkan tiada perbezaan diantara penulisan berpandukan bantuan gambar dan prompt dengan penulisan berpandukan prompt sahaja.
- DARJAH 1 - 43% menunjukkan tiada perbezaan diantara penulisan berpandukan bantuan gambar dan prompt dengan penulisan berpandukan prompt sahaja.
- DARJAH 2 - 12% menunjukkan tiada perbezaan diantara penulisan berpandukan bantuan gambar dan prompt dengan penulisan berpandukan prompt sahaja.
2. JUMLAH PERKATAAN YANG DITULIS
Kelancaran penulisan semakin baik mengikut tahap kelas pelajar. Murid tadika lebih banyak menulis huruf berbanding perkataan.
KESIMPULAN:
Secara keseluruhan 41% kualiti penulisan menunjukkan tiada perbezaan
diantara penulisan berpandukan bantuan gambar dan prompt dengan penulisan pelajar yang menerima arahan lisan daripada guru.Oleh itu para penyelidik menyimpulkan bahawa keupayaan murid menulis merupakan faktor yang penting di dalam pencapaian ujian ini kerana
mana-mana pelajar yang biasanya menulis dengan baik akan dapat membuat ujian penulisan
ini dengan baik juga. Namun keseluruhannya kajian menunujukkan sedikit penambahbaikan dalam penulisan pelajar berdassarkan kaedah yang digunakan.
Secara keseluruhan 41% kualiti penulisan menunjukkan tiada perbezaan
diantara penulisan berpandukan bantuan gambar dan prompt dengan penulisan pelajar yang menerima arahan lisan daripada guru.Oleh itu para penyelidik menyimpulkan bahawa keupayaan murid menulis merupakan faktor yang penting di dalam pencapaian ujian ini kerana
mana-mana pelajar yang biasanya menulis dengan baik akan dapat membuat ujian penulisan
ini dengan baik juga. Namun keseluruhannya kajian menunujukkan sedikit penambahbaikan dalam penulisan pelajar berdassarkan kaedah yang digunakan.
No comments:
Post a Comment