Monday, November 2, 2009

TUGASAN 2: ULASAN JURNAL

PEER OBSERVATION OF TEACHING IN THE ONLINE ENVIRONMENT: AN ACTION RESEARCH APPROACH

BY: D.Swinglehurst, J. Russell & T.Greenhalgh

FOKUS KAJIAN
Focus kajian ini adalah untuk meningkatkan penggunaan kaedah maya (online) dalam memantau pengajaran diantara pensyarah pendidikan pengajian tinggi.

SAMPLE
28 orang tutor (Msc in International Primary Health Care)

SETTING
University Collage London

PROSEDUR KAJIAN
1. Melakukan kjian tindakan secara kolaboratif
2. Melibatkan beberapa proses yang berulang iaitu merancang, bertindak, memantau, mereflek, dan rancang semula. Proses ini berlaku secara berterusan.
3. Kajian ini menggunakan bantuan untuk mengumpul data
a. Kumpulan maya (online focus goup) seramai 110 yang terdiri daripada guru dalam program siswazah Universiti London
b. 28 orang guru yang terlibat dalam 2 Parallel yahoo! Disscusion Groups
( berasal daripada 12 jabatan yang berbeza di London dan UK)
c. Analisis data menggunakan perisian NVIVO

DAPATAN KAJIAN
Dipaparkan dalam kaedah kualitatif di mana penyelidik mendapat 6 tema utama berdasarkan perbincangan di dalam kumpulan berfokus.
1. Anxieties provoked by POT
2. Teaching biewed as ‘Performance evaluation’ led to little learning
3. Tensions inherent in the practice of POT
4. ‘Good’ online teaching
5. Redefining POT as collective ‘ sense-making’
6. the opportunity for innovation and collaboration

Dapat mengenl pasti beberapa faktor untuk kejayaan apabila menggunakan kaedah POT
1. Memastikan kegunaannya jelas
2. Telah memahami kegunaan, memastikan semua proses adalah selari dengan tujuannya
3. Ensure sanctioned protected time
4. Exploit the unique features of the online environment

No comments:

Post a Comment