MENINGKATKAN KESUNGGUHAN DAN KETEKUNAN BELAJAR MENGGUNAKAN TEKNIK GANJARAN (TOKEN) DI KALANGAN MURID PENDIDIKAN KHAS SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN BANGSAR
OLEH: NUR ATIFAH BINTI ABD WAHAB
SITI NABILAH HASSAN
SITI NABILAH HASSAN
PENYELIA: PROF.PUAN SRI DR.ROHATY MAJZUB
PENYATAAN MASALAH
1. Guru sering berhadapan dengan masalah tingkah laku pelajar non-tipikal yang menunjukkan perlakuan agresif, pasif, negatif sosial dan permasalahan emosi.
2. Guru perlu mencari alternatif baru bagi membantu memperbaiki tingkah laku bermasalah pelajar terbabit.
3. Mengadaptasikan teknik ganjaran berbentuk token untuk meningkatkan lagi kesungguhan dan ketekunan murid untuk belajar.
METODOLOGI KAJIAN
1. Mengenal pasti tingkah laku yang hendak diubah.
2. Membuat pemerhatian dan merekod tingkah laku
3. Menentukan tingkah laku sasaran yang hendak dicapai.
4. Memilih strategi yang hendak digunakan
5. Menentukan ganjaran
6. Menjalankan program
7. Melakukan penilaian secara berterusan
8. Memastikan supaya tingkah laku negatif tidak berulang.
9. Membuat refleksi.
SETTING KAJIAN
Kajian ini dijalankan di Sekolah Menengah Kebangsaan Bangsar selama 12 minggu bermula bulan Julai hingga Oktober 2009.
SAMPEL KAJIAN
Kajian ini dijalankan ke atas 7 orang pelajar Pendidikan Khas SMK Bangsar.
PENGUMPULAN DAN PENGANALISISAN DATA
1. Kajian ini dijalankan dengan membuat penilaian ke atas 7 orang pelajar pendidikan khas ke atas sikap dan tingkah laku mereka yang mempengaruhi minat mereka di dalam pelajaran.
2. Teknik ganjaran sekunder - token digunakan bagi meningkatkan kesungguhan dan ketekunan murid untuk belajar.
3. Aspek yang dikaji : Perlakuan agresif, perlakuan pasif, kognitif, bermasalah emosi, perlakuan negatif sosial dan kemahiran motor kasar.
4. Dilakukan sebanyak 2 kitaran iaitu kitaran satu pembelajaran tanpa sebarang peneguhan, kitaran kedua Pembelajaran dengan menggunakan teknik ganjaran sekunder.
5. Peningkatan yang positif dapat dilihat apabila ujian dijalankan dengan mengaplikasikan teknik ganjaran sekunder berbentuk token.
IMPLIKASI KAJIAN
1. Di dapati sistem ganjaran berkesan bagi mengurangkan tingkahlaku negatif dan seterusnya merangsang ketekunan pelajar untuk belajar.
2. murid lebih bersemengat dan boleh bersaiang secara sihat
3. Pengurangan tingkahlaku negatif dapat mengurangkan gangguan di dalam kelas, merangsang aktiviti pembelajaran secara efektif.
PERKARA YANG DIPELAJARI DARIPADA KAJIAN
1. Menyakinkan bahawa kaedah ganjaran amat sesuai digunakan kepada semua pelajar termasuk pelajar pendidikan khas untuk menarik perhatian mereka terhadap pelajaran.
2. Pelajar non-tipiikal perlu diberi galakan dan sokongan yang sewajarnya agar dapat menyakinkan diri mereka bahawa mereka mampu lakukan sesuatu perkara.
1. Guru sering berhadapan dengan masalah tingkah laku pelajar non-tipikal yang menunjukkan perlakuan agresif, pasif, negatif sosial dan permasalahan emosi.
2. Guru perlu mencari alternatif baru bagi membantu memperbaiki tingkah laku bermasalah pelajar terbabit.
3. Mengadaptasikan teknik ganjaran berbentuk token untuk meningkatkan lagi kesungguhan dan ketekunan murid untuk belajar.
METODOLOGI KAJIAN
1. Mengenal pasti tingkah laku yang hendak diubah.
2. Membuat pemerhatian dan merekod tingkah laku
3. Menentukan tingkah laku sasaran yang hendak dicapai.
4. Memilih strategi yang hendak digunakan
5. Menentukan ganjaran
6. Menjalankan program
7. Melakukan penilaian secara berterusan
8. Memastikan supaya tingkah laku negatif tidak berulang.
9. Membuat refleksi.
SETTING KAJIAN
Kajian ini dijalankan di Sekolah Menengah Kebangsaan Bangsar selama 12 minggu bermula bulan Julai hingga Oktober 2009.
SAMPEL KAJIAN
Kajian ini dijalankan ke atas 7 orang pelajar Pendidikan Khas SMK Bangsar.
PENGUMPULAN DAN PENGANALISISAN DATA
1. Kajian ini dijalankan dengan membuat penilaian ke atas 7 orang pelajar pendidikan khas ke atas sikap dan tingkah laku mereka yang mempengaruhi minat mereka di dalam pelajaran.
2. Teknik ganjaran sekunder - token digunakan bagi meningkatkan kesungguhan dan ketekunan murid untuk belajar.
3. Aspek yang dikaji : Perlakuan agresif, perlakuan pasif, kognitif, bermasalah emosi, perlakuan negatif sosial dan kemahiran motor kasar.
4. Dilakukan sebanyak 2 kitaran iaitu kitaran satu pembelajaran tanpa sebarang peneguhan, kitaran kedua Pembelajaran dengan menggunakan teknik ganjaran sekunder.
5. Peningkatan yang positif dapat dilihat apabila ujian dijalankan dengan mengaplikasikan teknik ganjaran sekunder berbentuk token.
IMPLIKASI KAJIAN
1. Di dapati sistem ganjaran berkesan bagi mengurangkan tingkahlaku negatif dan seterusnya merangsang ketekunan pelajar untuk belajar.
2. murid lebih bersemengat dan boleh bersaiang secara sihat
3. Pengurangan tingkahlaku negatif dapat mengurangkan gangguan di dalam kelas, merangsang aktiviti pembelajaran secara efektif.
PERKARA YANG DIPELAJARI DARIPADA KAJIAN
1. Menyakinkan bahawa kaedah ganjaran amat sesuai digunakan kepada semua pelajar termasuk pelajar pendidikan khas untuk menarik perhatian mereka terhadap pelajaran.
2. Pelajar non-tipiikal perlu diberi galakan dan sokongan yang sewajarnya agar dapat menyakinkan diri mereka bahawa mereka mampu lakukan sesuatu perkara.
No comments:
Post a Comment