Saturday, December 5, 2009

AKTIVITI 10: TUGASAN 1:BUKU

Berdasarkan buku yang dikaji, penulis menggunakan kaedah di bawaah untuk mengenal pasti masalah kajian:

1.Penulisan Reflektif
Refleksi memberi peluang guru menganalisis diri serta menyedari tentang kekuatan dan kelemahan diri. Dengan ini, guru dapat membuat pengubahsuaian serta membaiki proses pembelajaran mereka dengan efektif. Melalui penulisan reflektif dapat mereflek secara sistematik dan merangsangkan pemikiran reflektif. Aktiviti ini merupakan salah satu strategi terbaik untuk mendorong guru mengamalkan penyiasatan reflektif dan penilaian kendiri terhadap isu-isu pengajaran dan pembelajaran. Dalam penulisan reflektif ia dapat membezakan proses pemikiran kepada refleksi semasa tindakan di mana seseorang melihat semula dan memikirkan permasalahan yang wujud untuk memahami situasi manakala refleksi ke atas tindakan di mana guru merenung kembali proses pemikirannya dan menganalisis situasi sebelum merancang tindakan susulan. Penulisan reflektif merupakan satu cara meninjau teori-teori pengajaran dan perkembangan professional. Pemikiran baru akan dirangsangkan dan melalui perbincangan dengan rakan sekerja, teori-teori dan persoalan-persoalan dipertikai dan diperkembangkan.

2. Menggunakan Jurnal
Menggunakan jurnal adalah satu jalan yang baik untuk mengenalpasti apakah projek kajian tindakan yang akan dilakukan secara kolaboratif. Ini kerana setiap guru akan membaca jurnal yang berbeza dan akan mengumpulkan banyak idea berdasarkan jurnal yang dibaca. Kemudian, kumpulan pengkaji itu akan dapat melihat bentuk masalah yang timbul dan 'AHA!'.

3.Reflektive Interviews
Melalui temuduga reflektif, pengkaji kajian tindakan mendapat peluang untuk mendengar sendiri idea atau pendangan pelajar tentang isu yang diketengahkan.

4. Analytic discourse
kaedah ini hampir sama dengan reflektive interview. bezanya kaedah ini di jalankan oleh 3-6 orang guru lain untuk membincangkan masalah yang diajukan oleh pengkaji.

5.Refelksi kumpulan
setiap ahli kumpulan (pengkaji)meluangkan masa 15 minit untuk menjawab beberapa soalan berkaitan fokus kajian yang akan dijalankan. dalam waktu ini setiap ahli kumpulan berpeluang untuk berkongsi idea masing-masing dan mengumpul isu-isu yang biasa di alami dan mengenal pasti matlamat di dalam reflective interviews.

No comments:

Post a Comment